PRESSEMELDING
Med bakgrunn i Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) sitt krav om at alle landets strømkunder skal ha AMS-måler (måler med kommunikasjon som sikrer automatisk avlesing) fra 1.1.2019, ser Istad Nett det nå nødvendig å sende stengevarsel til de kundene som ikke har fått byttet til slik måler. I vårt forsyningsområde er det ca 31 000 kunder som skal ha AMS-måler, men dessverre er det fortsatt ca 0,5% av kundene som nekter å bytte eller som vi ikke kommer i kontakt med. Vi har gjort flere forsøk på å bytte og å komme i kontakt med disse kundene, både skriftlig, på telefon, via SMS, e-post, samt ved direkte oppmøte på anleggsadressen.
Istad Nett følger pålegg fra NVE - alle må ha ny måler
Det er myndighetene ved Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som har pålagt nettselskapene i Norge å installere automatisk strømmåler hos samtlige kunder. Istad Nett bruker standardavtalen utarbeidet av Energi Norge og Forbrukerrådet for kunder tilknyttet vårt nett. Denne avtalen er helt klar på at nettselskapet bestemmer type måleutstyr, eier måleutstyret og har ansvaret for installasjon, drift og kontroll av dette. Når kunder nekter oss å bytte måler, eller ikke svarer oss etter gjentatte henvendelser, hindrer de oss i å bytte til måleutstyr som er iht myndighetene krav.
Vi ser da dessverre ingen annen løsning enn å stenge strømmen inntil ny måler er montert.
Har lov å stenge strømmen
Ifølge nettleieavtalen skal nettselskapet ha uhindret tilgang til måleutstyret. Når vi ikke får tilgang til det elektriske anlegget/måleutstyret, blir vi hindret i vår rett og plikt til å bytte måler. Dette er et vesentlig brudd på avtalen. Både forbrukerkjøpsloven og nettleieavtalen gir nettselskapet rett til å stanse strømleveransen til kunder som ikke følger avtalen. Vi gjør oppmerksom at nettkunden selv må dekke alle kostnader ved stenging og eventuell åpning av anlegget igjen.
Rettferdig at alle kunder følger lovverket
Foruten at lovverket gir nettselskapet rett til å stanse strømleveransen til kunder som ikke følger avtalen, er det i tillegg et rettferdighetsprinsipp vi synes er viktig. Kostnadene med å drifte strømnettet fordeles via nettleien for alle kundene våre. Får vi ikke byttet ut alle målerne vil dette medføre manuelt arbeid, og vi må fortsatt drifte de gamle systemene våre. Dette vil resultere i økte kostnader både for oss, og beklageligvis for øvrige nettkunder. At ca 0,5% av kundene påfører andre nettkunder ekstra og unødvendige kostnader, er ikke ønskelig for oss.
Unngå stenging og merkostnader
Istad Nett har ikke noe ønske om å stenge strømmen hos sine kunder. Vi oppfordrer derfor alle som ikke har fått byttet til ny AMS-måler om å ta kontakt for å få utført dette omgående. Da unngår vi merarbeid og kundene vil slippe ekstrakostnader knyttet til AMS-gebyr, stenging og eventuell åpning av anlegget igjen.
PS: Kunder som har fått godkjent fritak av helsemessige årsaker og fått ny måler med deaktivert kommunikasjonsmodul, omfattes ikke av denne stengeprosessen.
Om automatiske strømmålere
Innføringen av nye automatiske strømmålere de siste årene er et ledd i en nødvendig modernisering og oppgradering av strømnettet. De nye målerne har flere fordeler, blant annet at de sender automatisk avlesninger til nettselskapet, noe som gir et helt nøyaktig fakturagrunnlag.
Statens strålevern forsikrer om at strømmålerne ikke utgjør noen former for helsefare. Personvernet er også ivaretatt på iht gjeldende regelverk. Data fra målerne brukes til å gi kundene korrekt faktura, og som underlag for optimal drift av strømnettet. Ingen utenforstående har tilgang til dataene. Målerne er svært nøyaktige, godkjent og underlagt kontrollplikt av Justervesenet.
Istad Nett AS
Plutovegen 5, 6419 MOLDE
Tlf. 71 21 35 05 | kundeservice@istad.no
-
Endring av gebyr til kunder uten AMS-måler
Det er nå bestemt at gebyret for kunder uten AMS-måler skal være kr 1875,- inkl mva pr år. -
Medhold i retten til å stenge anlegg
Romsdal tingrett gir Istad Nett medhold i retten til å stenge anlegg hvor kunden nekter bytte til AMS-måler. -
Dette er smartstrøm
Ved inngangen til 2019 skal alle strømkunder i Norge ha fått installert smartmåler/AMS-måler. Nye strømmålere er en konsekvens av den teknologiske utviklingen, og gir mange fordeler. -
Istad Nett fikk medhold
Et fåtall kunder mener at Istad Nett ikke har rett til å montere smartmålere hjemme hos seg. NVE har nylig behandlet en klage fra en kunde i Istad Netts forsyningsområde, og her konkluderer NVE at Istad Nett har rett til dette. -
SKJEMA: Åpne HAN-porten
Bruk skjema på denne siden for å bestille åpning/lukking av HAN-porten. -
Dette er HAN-porten
Med de nye smarte strømmålerne åpner det seg nye muligheter for å få bedre oversikt over strømforbruket ved å koble ekstra utstyr til måleren. -
Sabotasje på måleutstyr anmeldes!
Istad Nett er via kontakter i bransjen gjort kjent med at kunder har brutt plomberingen på den nye smartmåleren og med fysiske inngrep bak målerens deksel forsøkt å frakoble målerens antenne og radiokommunikasjon. -
Årlig gebyr for kunder med måler uten automatisk avlesning
Nettselskapene har anledning til å fastsette et avlesningsgebyr for kunder som ikke har en aktiv kommunikasjonsenhet på sin nye automatiske strømmåler. -
Du kan stole på den nye strømmåleren
Her svarer Istad Nett på de mest typiske spørsmålene som gjelder ny strømmåler. -
Trygt med nye strømmålere
Det spres feilinformasjon om de nye strømmålerne, og dette skaper unødvendig frykt og bekymring. – Smartmålere avgir langt mindre stråling enn de strenge grenseverdiene norske myndigheter har fastsatt. Alle data sendes kryptert og trygt, og strømmålingen blir mer nøyaktig, sier Even Blakstad i Istad Nett. -
Helsedirektoratet nekter fastleger å skrive ut legeattest om at smartmålere er farlige
Dersom fastleger skriver ut en attest som sier at pasienten har plager som skyldes en automatisk strømmåler, vil det være i strid med helsepersonelloven. -
Smarte strømmålere bidrar til lavere nettleie
I et leserinnlegg den 9. mars forklarer administrerende direktør Oluf Ulseth i Energi Norge hvorfor smarte strømmålere bidrar til lavere nettleie, og ikke det motsatte. Som eksempel trekkes Ringeriks-Kraft Nett i Buskerud fram. Her er det allerede spart i størrelsesorden 13 millioner kroner på innføring av smarte strømmålere. Siden nettselskapene ikke skal tjene penger, gjør det at kundene får lavere regning. -
Ny rapport bekrefter: svak stråling fra nye målere
Trådløs overføring av strømforbruk fra smartmåleren: Kort stråletid og svært lav eksponering for elektromagnetisk felt. Se rapporten her!